Thursday, March 31, 2011

NETWORKING Satu langkah kejayaan ku

Kata orang, hidup adalah satu perjuangan, setakat manakah kebenarannya..?

Bagi seseorang yang mempunyai impian yang besar, maka hidupnya merupakan satu perjuangan untuk merealisasikan impiannya.

Bagi sesetengah orang yang tidak mempunyai IMPIAN, hidupnya adalah dibaratkan satu persinggahan sementara menunggu saat kematian, atau lebih tepat ia sebenarnya sudah mati.

Adakah anda sudah mempunyai IMPIAN..? Apakah impian anda?

Dengan mempunyai impianlah hidup kita akan menjadi bermakna. Setiap detik dan saat kita terpaksa berjuang dan berjuang untuk mempastikan impian kita menjadi kenyataan. Maka bagi orang-orang yang BERIMPIAN, “hidupnya adalah merupakan satu perjuangan”.

Satu perkara yang perlu kita awasi dalam sesuatu perjuangan yang hendak kita perjuangkan. Adakah perjuangan kita itu menepati kehendak syariat Islam. Jika tidak, maka sia-sia saja kita menghabiskan umur kita dalam perjuangan tersebut dan yang paling malang lagi, jika kita mati semasa perjuangan tersebut hanya mati seperti katak di atas jalan sahaja.

Adakah perjuangan kita dinilai oleh Allah SWT...? Sebagai seorang yang beragama Islam, setiap gerak kerja kita di dunia ini biarlah mendapat penilaian oleh yang Maha Berkuasa, barulah ia menjadi satu pelaburan untuk hari akhirat. Perjuangan itu adalah bermula dari suatu impian.

Sudahkah anda memiliki impian dan bagaimanakan cara untuk anda menjadikan impian anda satu kenyataan. ?

Sudah semestinya saya mempunyai impian yang begitu besar. Bagi saya, dengan memiliki kekayaan sajalah yang akan membolehkan untuk merealisasikan impian saya. Saya bukan berimpian untuk menjadi kaya dan saya juga bukan berimpian untuk hidup mewah. Tetapi dengan kekayaanlah baru saya boleh menjadikan impian saya menjadi kenyataan. Saya terpaksa menjadi kaya dan saya tidak boleh menjadi miskin. Bagi saya, menjadi kaya itu sudah menjadi tanggungjawab saya dan saya akan berdosa jika saya menjadi miskin.

Suka saya untuk meminjam sajak Pak Lah pada masa beliau mula-mula menjadi PM dahulu.


Inilah sajaknya..;

Aku cari bukan harta bertimbun-timbun, Untuk hidup kaya,
Aku cari bukan wang berjuta-juta, Untuk hidup bergaya,
Aku cari bukan kawan-kawan, Untuk hidup sekadar berfoya-foya,
Aku cari mana dia Al Ghazali,
Aku cari mana dia Al Shafie,
Kita bongkar rahsia kitab suci, Cari pedoman,
Kita bongkar rahsia sunnah nabi, Cari panduan,



Aku hidup kerana Dia Rabbi,
Dialah teman,
Dialah wali,
Dia mengcukupi,
Aku hidup bererti,
Menikmati damai abadi,

Itulah sajak Pak Lah yang memang secocok dengan jiwa saya, walaupun saya tidaklah secocok dengan jiwa Pak Lah, tetapi sajaknya adalah sesuai dengan jiwa saya jika ianya ditafsirkan mengikut kefahaman saya.

Dalam keadaan latarbelakang keluarga saya yang serba kekurangan dari segi harta benda, maka saya terpaksa mengubah tradisi keluarga saya dari mewarisi tradisi kemiskinan kepada tradisi kaya dan berada sebaris dengan golongan bangsawan. Memandangkan kerja makan gaji yang tidak seberapa, saya terpaksa melibatkan dan menumpukan kepada perniagaan.

Saya tahu, berniagalah satu-satu jalan untuk menjadi kaya bukan melalui makan gaji. Ramai orang-orang yang kaya yang saya jumpa di luar sana adalah semuanya ahli perniagaan. Bahkan dalam hadis nabi sendiri mengakui, sembilan persepuluh rezeki adalah melalui jalan perniagaan. Saya yakin tiada orang yang akan mempertikai lagi tentang perniagaan kerana ke ia adalah "gateway" kepada rezeki yang melimpah.

Apabila bercakap tentang perniagaan, rata-rata akan membicarakan pasal modal... modal....!! Jadi, Apakah perniagaan yang boleh saya lakukan dalam keadaan kehidupan yang serba kemiskinan…..!!??

Tidak lain dan tidak bukan, perniagaan “kucing kurap”lah yang saya pilih untuk menjadi kerjaya hidupku. Perniagaan “menjaja kacang putih” lah menjadi pilihan saya demi untuk merialisasikan impian ku. Peniagaan “menjual serbuk sabun”lah yang menjadi pilihan saya untuk mempastikan impian ku tercapai.

Adakah benar saya menjalankan perniagaan “kucing kurap”, “kacang putih” atau menjual serbuk sabun…? Tidak…..!! Itu hanya gelaran yang diberikan oleh kawan-kawan saya semasa saya mula-mula mencebur diri dalam bidang NETWORKING. Mereka memanggil perniagaan saya ini seperti perniagaan kucing kurap atau seperti menjaja kajang putih sahaja, mereka memandang remeh dan mengatakan “jatuh standard”.

NETWORKING hanya perniagaan bagi orang-orang yang tiada pekerjaan atau bagi orang yang tidak lulus SPM sahaja. Saya juga ditertawakan oleh kawan-kawan serta staf-staf di pejabat saya ketika mula-mula menyertai NETWORKING. Tertapi ternyata (dipendekkan cerita), selepas setahun, hasil daripada perniagaan kucing kurap inilah aku telah dapat menaikkan martabat ku di kalangan kawan-kawan ku.

Ternyata, SEBULAN pendapatan aku melalui perniagaan NETWORKING adalah lebih banyak dari SETAHUN pendapatan kawan-kawan yang seangkatan denganku yang dahulunya mengatakan perniagaan NETWORKING ini adalah perniagaan kucing kurap.

Ternyata pencapaianku sepanjang 1 tahun lepas adalah amat berbeza sekali berbanding dengan kawan-kawan seangkatan ku semasa di universiti dahulu. Kalau nak diikutkan hati, banyak perkara yang nak aku tuliskan untuk melepaskan geram ku kepada mereka yang dahulunya perli dan merendah-rendahkan kerjaya NETWORKING ku.
Hari ini taraf kehidupan mereka masih lagi tidak berubah sedikitpun setelah bekerja makan gaji melebihi 3 x 5 tahun. Alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah, melalui perniagaan berbentuk NETWORKING inilah telah banyak merubah taraf ekonomi ku. Tanpa perniagaan NETWORKING, aku masih lagi kekal dalam kemiskinan. Mulai saat ini aku mengetahui rupa-rupanya ada satu perniagaan yang sangat sesuai untuk orang-orang miskin (seperti aku) untuk menjadi kaya. Perniagaan itu adalah tak lain dan tak bukan adalah perniagaan NETWORKING.

Aku jadikan perniagaan ajaib ini merupakan satu wadah perjuangan ku, InsyaAllah tahun 2011 adalah tahun bagi ku untuk merialisasikan impian ku. Aku mensasarkan tahun 2011 adalah tahun untuk aku menjadikan impian aku menjadi kenyataan, pada tahun itu juga aku akan mencipta impian baru yang lebih mencabar.

Hanya beberapa hari lagi kita akan bertemu 2011. Tadahlah tangan dan berdoalah semoga kita sama-sama mencapai kejayaan, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment